*

Teppo Mesimäki Mies voi aina lähteä Lapista, mutta Lappi ei koskaan miehestä.

Ilta Tenstan pubissa ja kotimatka...

... no ei näkynyt mitään ihmeempiä... Testasin vain kuinka paljon näkyvyyttä nimellä "Tensta" saa siellä koti-Suomessa... =)

Pubissa kävi neljä valkosta mun lisäksi, ja kaikki he osasivat puhua suomea, muuten paikalla oli paljon mukavaa jengiä lähi-idästä ja afrikasta, sekä muutama aasialainen. Otin ite muutaman siiderin ja tulin grillin kautta kotia.

Tässä vielä illan feministinen pähkinä: kaikki mun mustat kaverit tietää että mie äänestän SD:tä ja Suomen SD:tä, mutta kukaan heistä ei kutsu mua rasistiksi, valkoinen etuoikeutettu feminismiin akioitu nainen sanoisi minua suorilta rasistiksi... Mikä on tämä ero mustassa miehessä ja etuoikeutetussa  valkoisessa feministi naisessa?


Teppo Mesimäki

Maahanmuuttaja&moniosaaja

Tukholma

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Eikö Tensta ole Bajenin kannattajille no go -alue? Luulin siellä AIK:laisten pitävän yllä omaa lakia.

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki

Omanlainen no go tämä Tensta on ja muhamettilaisilla on omat lakinsa...
Kaverilta lainasin paitaa kuvaan...

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

"...Mikä on tämä ero mustassa miehessä ja etuoikeutetussa valkoisessa feministi naisessa?"
Iso osa rasistiksi syyttämisestä, leimaamisesta vai sanotaanko nykyään maalittamisesta on jonkin edun tai vallantavoittelua ja ehkä myös rasismia. Jos a-värinen ihminen huutaa b-väriselle "rasisti, rasisti", pitäisi huutajalta kysyä, huutaisiko hän samoin a-väriselle. Mikäli ei, niin ainakin a-värinen oli rasisti tässä tilanteessa. Kyseisellä huutelulla pyritään saamaan jotain etua, vaikkapa vain vapaalippu bussiin.

Feministeillä kyse on vallantavoittelusta, koska valkoisia heteromiehiä on nähty liikkuvan liituraitapuvuissa.

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki

Musta barbaari vinkui rasismista kun hänen tansanialaiselta äidiltä oli kysytty paperit, rasismiahan se ei ollut ja anteeksipyyntelyjä ei kytiltä tullu, mutta syyte kylläkin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Ihan kiva että tuot minun Tenstani Puheenvuoroon. Olen siellä asunut luhtitalossa ja sen jälkeenkin pitkään käynyt töissä.
Tensta oli jonkinlainen pioneerilähiö. Yhdellä kertaa suunniteltu "ei minnekkään" ja silloin todella hämmentävällä kaavoituksella. Oli uutta että talot ja niiden osoitteet eivät sijainneet katujen varrella vaan olivat ripoteltu tyhjään tilaan joihin sitten ikäänkuin keksittiin osoite. Sellaisia lähiöitä tuli myöhemmin lisää.
Olisi ehkä pitänyt jäädä Tenstaan eikä pyrkiä keskustahipsteriksi. Työmatkat keskustasta Tenstaan olivat pitkät ja kulkivat kokonaan maan alla. (kuten tuleva länsimetro, syyttä maan alla. Maan alle joutaisivat kehätiet.)

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki

Mä tykkään kans lukee ku tänne kirjoitetaan Ruottin lähiöistä. Tää Tensta on tosiaan omanlainen, ku vertaa vaikka Tukholman eteläpuolen lähiöihin...

Keskustassa on omat hyvät puolensa ja Tenstassa omat...

Tekevät ohitustietä vihdoinkin tänne ja se menee pitkälti maan alla. Hjustasta jatkavat tunnelbanan Barkarbyhyn ja minusta se tais mennä kans maan alla...

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mahtava kuulla maanalaisesta ohitustiestä.
Lähiöt ovat aliarvostettuja. Nykyisessä kotilähiössäni Koivukylässä arvostan Havukosken puolta jossa rakennuskanta kuitenkin on järjestetty kaupunkimaisen bulevardin, Laurantien, varteen. Kyllä kerrostalot sopivat paremmin kadun varteen kuin pellolle.

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki Vastaus kommenttiin #7

Ohiajajilla menee muutaman vuoden päästä maisemat, nyt saavat vielä nauttia, mun mielestä ku Essinge leedeniä vetelee ni siinä on huikasevat maisemat...

Ne on alkamassa täydennysrakentamaan Tenstaa kans ja meinasivat kans semmosia kaupunkibulevardeja.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #8

Tukholmassa on kyllä huikeita maantiemaisemia. Kaikkien ulosajoteiden varsilla. Meillä myös Länsiväylä ja Itäväylä. Muut ovat latteita.
Tenstassa on taidehallikin jossa pitäisi käydä. Mutta pitkä t-banamatka ei houkuta.

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki Vastaus kommenttiin #9

Tukholmassa on paljon hienoja maisemia, mä oon jonkunverran huvikseni valokuvannu kaupunkia.

Länärillä ja itäväylällä saa pikkasen maisemia, se on tosi. Mä oon ajanu muutaman kuukauden pirssiä Stadissa. Mulla oli tarkoitus muuttaa alunperin Stadiin mut, olin luvannu kaverille käyä täällä 6 viikkoa töissä ja se on nyt vähän venähtäny... ja se kaveri kelle lupasin tulla jelppaamaan on ite muuttanu muutama vuos sitten takas Suomeen.

Taidehallissa en oo käynyt mutta tunnelbaanaa jouduin käyttään eilen...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Muistan lukeneeni 70-luvulla jostain viikkolehdestä artikkelin, jonka kirjoittaja oli New Yorkissa vieraillut lehtimies. Häntä oli varoitettu siihen aikaan menemästä Harlemiin ja uteliaana reportterina ei tietenkään voinut välttää kiusausta mennä juurikin sinne.

Hän kuvaili kuinka oli astunut sisään paikalliseen kulmapubiin kaikkein pahamaineisemmalla kadulla ja todetessaan koko asiakaskunnan koostuvan paikallisista mustista hän oli jo ovelta lausahtanut kovaäänisesti: "They told me it´s dangorous to come here!"

Parisenkymmentä valkoista hammasrivistöä oli paljastunut ystävälliseen hihitykseen ja yksi asiakkaista oli vastannut saman tien: "Hi buddy, I´ll buy you a beer!"

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki

Mä ku kävin New Yorkissa ni oli pakko käydä Harlemissa.
Tensta pubiin ku menin ekan kerran ja kävelin tiskille: arabin näkönen baarimikko katto mua tiukasti, ja blackjack pöydästä 15 mustaa kundia käänty kattoon mua. Tervehdin porukkaa sanomalla suomeksi terve, oluen sain myös sit.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Södertälje kaikkien assyyrien/syriaanien gloobali pääkaupunki!

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Osaatko avata noita nimityksiä. Minulle ainakin epäselvää mihin ne viittaavat, uskontoryhmiinkö?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Molemmat ovat samaa kristittyä (luettu perinteisesti ns. monofysitisteihin) kansaa, joka asuu Syyriassa, Irakissa ja Turkissa. He juontavat juurensa muinaisiin assyyrialaisiin, joiden valtakunnan ydinalueet olivat tämän kansan ryhmän perinteistä asuma-aluetta.

Södertäljessä osa tätä kansanryhmää haluaa olla assyyreja, ja toinen osa syriaaneja. Näillä ryhmillä on Södertäljessä omat kirkkonsa ja jalkapallojoukkueensa. Assyyrit haluavat korostaa omaa väitettyä etnistä alkuperäänsä ja Syriaanit haluavat korostaa kuuluvansa vanhaan Syyrian kirkkoon.

Ilmeisesti molemmat ryhmät ovat Assadin kannattajia, koska Assadin hallinto on suojellut heitä enemmistön harjoittamalta vainolta. Turkissa ja nykyisessä Irakissa lienee tämä kansanryhmä sallittua riistaa kaikille muille.

Tämä kansanryhmän muutto Södertäljeen alkoi jo 1967. Nykyisin he taitavat olla Södertäljen suurin kansallinen vähemmistö. Suomalaiset on jo assimiloitu ruotsalaisiin hyvin laajasti.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #14

Kiitos! Olipa mielenkiintoinen ja tyhjentävä vastaus. Eikö Syyriasta tule ollenkaan musliimeita?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #15

Syyriasta tulee muslimejakin, mutta he päätyvät ilmeisesti enimmäkseen muualle Ruotsiin. Södertäljen muslimit tapaavat valitella, että heitä vainotaan täällä. Arvata saattaa ketkä ovat olleet asialla.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #17

Minä kuuntelin jonkun jutun heistä STVltä. Näitkö sen?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #18

Toimituksen poiminnat